Dariusz Wajs - "nie oceniam, mówię tylko to co widzę"

Śledź sprawę »

dariuszwajs.pl > Aktualności > E-administracja w praktyce – sprawdziłem jak założyć konto dla Zintegrowanego Informatora Pacjenta

E-administracja w praktyce – sprawdziłem jak założyć konto dla Zintegrowanego Informatora Pacjenta

E-administracja, czyli w największym skrócie rzecz ujmując łatwiejsza komunikacja państwa z obywatelem i odwrotnie. Z założenia e-administracja ma ułatwiać komunikowanie się interesanta z różnymi jednostkami administracji. Czy faktycznie tak jest? Sprawdziłem sztandarowe projekty informatyczne III RP, które z założenia mają właśnie ów komunikację usprawnić.

W pierwszym odcinku z serii „E-administracja w praktyce” postanowiłem podzielić się z państwem moimi doświadczeniami z NFZ, a konkretnie z projektem informatycznym pn. „Zintegrowany Informator Pacjenta”.

Czym jest Zintegrowany Informator Pacjenta?

ZIP to ogólnopolski serwis udostępniający zarejestrowanym użytkownikom historyczne dane o ich leczeniu i finansowaniu, gromadzone od 2008 r. przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

W największym skrócie, jeśli chcesz na bieżąco śledzić historię swojego leczenia i jego finansowania to ZIP ma z założenia właśnie na to pozwalać.

Procedura zakładania konta

  1. Jeśli chcesz korzystać z dobrodziejstw ZIPa to nie obędzie się bez założenia konta. W pierwszej kolejności musisz udać się na stronę internetową projektu czyli tutaj: https://zip.nfz.gov.pl/
  2. Na stronie głównej kliknij w przycisk „Zarejestruj się”, a następnie wypełnij formularz zakładania konta. Tutaj sprawa jest dość prosta, opcje do wyboru są na tyle jasno sprecyzowane, że nikt nie powinien mieć z tym problemu.

Formularz rejestracji ZIP

W ostatnim kroku wypełniania formularza musisz określić w jaki sposób potwierdzisz fakt założenia konta. Masz dwie opcje do wyboru:

  1. Przy użyciu podpisu kwalifikowanego.
  2. Poprzez osobisty odbiór w OW NFZ.

Ja wybrałem tę drugą opcję, czyli osobistą wizytę w Oddziale Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia. Jeśli chcesz skorzystać z pierwszej opcji to musisz posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny. Na dzień dzisiejszy koszt takiego podpisu to w przybliżeniu jakieś 250 zł.

Po wyborze odpowiedniej opcji wygenerowane zostanie tzw. potwierdzenie złożenia wniosku, które proponuję wydrukować i zachować.

Wizyta w OW NFZ w Poznaniu

Dzień po złożeniu wniosku online udałem się do najbliższego tzw. punktu obsługi wniosków w celu potwierdzenia założenia konta ZIP. Dużego wyboru nie mamy, w Wielkopolsce jest 8 takich punktów – najbliższe dwa w Poznaniu. Jeden mieści się na Piekarach (Piekary 14/15), drugi natomiast na ulicy Grunwaldzkiej 158. Ewentualnie możemy udać się do Leszna, Rawicza, Kalisza, Konina, Piły czy Słupcy.

Wybór padł na Grunwaldzką, głównie z tego względu, że było mi po drodze. Samo dotarcie do siedziby NFZ nie sprawiło większego problemu. Już z daleka rzuca się w oczy duży napis NFZ znajdujący się na dachu kilkupiętrowego budynku.

Siedziba NFZ w Poznaniu

Wizyta w NFZ była dość przyjemna i przebiegła bardzo sprawnie. Na uwagę zasługuje wysoki stopień informatyzacji tej placówki. Nie wiem jakim kosztem i jakim nakładem sił udało się to osiągnąć, ale czapki z głów. I wcale nie chodzi mi o wyposażenie urzędników w komputery klasy pc. W instytucji został wdrożony kompleksowy system obsługi interesanta, który naprawdę działa dobrze i w mojej ocenie usprawnia pracę urzędników. Ale po kolei:

  1. Gdy wejdziesz do budynku, w oknie informacji otrzymujesz numer określający twoją pozycję w kolejce. Taki numer możesz wydrukować również za pośrednictwem tzw. kolejkomatu czyli urządzenia wyposażonego w ekran dotykowy i drukarkę do drukowania biletów z numerem. Przetestowałem obie opcje z dobrym skutkiem.
  2. W przestronnym holu znajduje się dużych rozmiarów monitor dostarczający informacji o tym kiedy nadejdzie twoja kolej i o numerze stanowiska przy którym zostaniesz obsłużony. Ciekawostką są strzałki określające kierunek w którym musisz się udać, aby znaleźć właściwe biuro.
  3. Przy wejściu do biura znajduje się czytnik kodów QR – taki kod znajduje się na twoim bilecie z numerem. Aby wejść do środka należy zeskanować bilet.

Jak już wspomniałem wizyta przebiegła dość sprawnie. Urzędnik poprosił o dowód osobisty, zweryfikował wniosek, a następnie wydał mi hasło i login do mojego konta. I to w zasadzie wszystko.

Weryfikacja konta przez pełnomocnika

Jeśli nie masz czasu, chęci i samozaparcia, aby fatygować się specjalnie do Poznania możesz załatwić to przez pełnomocnika. Jak wygląda procedura? Zapytałem o to tamtejszego urzędnika.

  1. Wypełniasz wzór pełnomocnictwa i podpisujesz go. Wzór znajdziesz tutaj: https://zip.nfz.gov.pl/ap-portal/app/szablon-pelnomocnictwa-v1.pdf
  2. Osoba działająca z twojego upoważnienia przedstawia pełnomocnictwo w odpowiednim punkcie obsługi wniosków.
  3. Urzędnik wydaje osobie działającej z twojego upoważnienia login i hasło do konta. Konto w tym momencie jest zweryfikowane, ale nieaktywne.
  4. Urzędnik po wizycie pełnomocnika wysyła na twój adres zamieszkania list z numerami telefonów do osób z którymi należy się skontaktować w celu uaktywnienia konta. W liście znajduje się również kod weryfikujący twoją tożsamość, który należy podać w trakcie rozmowy telefonicznej.
  5. Po poprawnej weryfikacji konto zostaje uaktywnione.

Korzystanie z systemu

Po zweryfikowaniu swojego konta i powrocie do domu postanowiłem sprawdzić jakież to możliwości daje nam jeden ze sztandarowych projektów informatycznych naszego Państwa.

Tuż po zalogowaniu musisz zmienić hasło – te otrzymane od urzędnika jest jednorazowe. Póżniej jest kwestia dodania swojego adresu email w ustawieniach konta i kilka innych kwestii administracyjnych.
Gdy już przejdziemy do długo oczekiwanego ekranu Rejestru Usług Medycznych otrzymujemy komunikat o treści „Trwa synchronizacja danych. Twoje dane nie zostały jeszcze pobrane do systemu ZIP”. W pomocy systemu wyczytałem, że dane powinny pojawić się najpóźniej w ciągu 24 godzin.

Następnego dnia w zakładkach „Świadczenia medyczne” i „Recepty refundowane” pojawiły się pierwsze dane.

Rejestr Usług Medycznych - ZIP

Zakładka Refundowane leki - ZIP

W pozostałych zakładkach narazie nadal widnieje komunikat o pobieraniu danych.

Trwa synchronizacja danych - ZIP

W dziale „Prawo do świadczeń” mamy dwie zakładki: „eWUŚ” i „Składki”. W pierwszej zakładce możesz sprawdzić czy na podstawie obecnie posiadanych przez NFZ danych masz prawo do świadczeń finansowanych ze środków publicznych. Natomiast w drugiej zakładce widnieje informacja na temat twoich składek pochodząca z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Informacja sprowadza się do kilku danych: daty zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego, NIPu/REGONu zgłaszającego/odprowadzającego składkę i daty ostatniej, zarejestrowanej składki.

Zakładka Prawo do świadczeń - ZIP

Podsumowanie

Na dzień dzisiejszy jest 1 milion użytkowników Zintegrowanego Informatora Pacjenta – taki komunikat widnieje na jego oficjalnej stronie. Czy to dużo? Biorąc pod uwagę z jakimi problemami muszą borykać się potencjalni użytkownicy tej platformy, aby móc z niej korzystać nie jest to liczba mała.
Samo założenie konta ZIP jest stosunkowo proste. Większym problemem jest jego weryfikacja. Z pewnością wielu mieszkańców nie zada sobie trudu, aby w tym celu jechać do miasta oddalonego o kilkadziesiąt kilometrów. Być może sposobem na spopularyzowanie Zintegrowanego Informatora Pacjenta są powiatowe punkty obsługi wniosków, podobnie jak ma to miejsce w przypadku platformy ePUAP (o tej platformie napiszę w osobnym poście). W przypadku ePUAPu działa już 1100 punktów (w urzędach skarbowych, urzędach wojewódzkich, urzędach powiatowych, oddziałach ZUS czy niektórych urzędach miast) umożliwiających potwierdzenie tzw. profilu zaufanego.

Czy zachęcam do założenia konta w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta? Jak najbardziej. Jeśli nie możesz uczynić tego osobiście to udziel pełnomocnictwa znajomemu, który w twoim imieniu załatwi kwestię weryfikacji konta. Bez wychodzenia z domu będziesz miał dostęp do wielu danych dotyczących zarówno ciebie jak i twoich bliskich.

Od strony wizualnej system wygląda znośnie. Pewnie nie zaszkodziłoby odświeżyć nieco interfejsu – niektóre rozwiązania są dość archaiczne – ale generalnie jest znośnie i dość intuicyjnie.

Uważam, że Zintegrowany Informator Pacjenta to dobry krok w kierunku bardziej przejrzystego Państwa.

PS. W następnych postach z serii „E-administracja w praktyce” opiszę dwa inne systemy informatyczne z których korzystam. Mianowicie ePUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) i PUE (Platforma Usług Elektronicznych) oferowana przez ZUS.